torsdag 10 september 2009

Lite vardag.


















En helt vanlig promenad från skolan hem till lägenheten har efter en och en halv vecka börjat kännas lite mer stabil. Första veckan trodde jag att jag skulle bli överkörd bara av att korsa en väg. Turkar kör liksom med bromsen. "You turn and brake" som Aras uttryckte det... Problemet är att det aldrig finns en hel trottoar som man kan följa, så man måste ständigt ta sig ut i gatan och då riskera att bli nermejad av en taxi. Och på tal om taxibilar, tror aldrig jag kommer vänja mig vid att alla taxibilar tutar konstant, hela tiden. Som ren reflex tutar de när de ser en människa, och det bor ju en hel del sådana i den här staden...

2 kommentarer:

  1. Just like India! Jag låg nästan själv på tutan när jag kom hem till Sverige.. Var så van vid det..

    SvaraRadera
  2. Jag märkte det också i somras...vi åkte dock minibusar (dolmus) På en resa av ca två och en halv gata tutade vår chaufför 14 ggr. Efter ett tag klurade vi ut att han nog tutade på folk som stod längs gatan för att signalera " här kommer en buss, jag har lediga platser" :) Det fanns liksom inte busshållsplatser, man skrek när man skulle av.

    SvaraRadera